Türkiye ikinci el online binek ve hafif ticari araç pazarında satışlar, bu yılın şubat ayında bir önceki aya göre yüzde 27 artarken, fiyatlarda ortalamada bir değişiklik gözlemlenmedi. Geçen ay ikinci el online binek ve hafif ticari pazarında ilana çıkan araç adedi 309 bin 383 ile Şubat 2021'e göre yüzde 2 arttı. İlana çıkan araçların yüzde 37'si satıldı. Sektör temsilcileri ise otomobil almayı düşünenler için kısa vadede fiyatların düşmesini beklemediklerini söyledi.Uzun bir süredir çip krizi ile uğraşan otomotiv sektörü Rusya-Ukrayna arasındaki savaşla birlikte küresel çapta yeni bir krizin daha kapısını daha araladı. Araç fiyatlarının düşmeyeceğini anlayan vatandaşlarda yapılan ÖTV indirimi, taşıt kredisi faizlerine ilişkin düzenlemelerle yeniden satın alma iştahı oluştu. Bu isteğin sınırlı da olsa rakamlara yansıdığı gözlemlendi.Türkiye ikinci el online binek ve hafif ticari araç pazarında şubat ayı satışları, ocak ayına kıyasla yüzde 27 artarken, geçen yılın şubat ayına kıyasla yüzde 7 ve son 3 yılın ortalamasına bakıldığında yüzde 16 azaldı. İstanbul, ikinci el online binek ve hafif ticari araç pazarında en fazla satış gerçekleştirilen il oldu.Indicata'nın ikinci el online pazar raporu verilerine göre, Türkiye ikinci el online binek ve hafif ticari araç pazarında şubat ayında 114 bin 698 (ilandan tamamen kaldırılan araçlar satılmış kabul edildiğinde) satış gerçekleşti. Ocak ayına kıyasla satışlarda yüzde 27 artış gerçekleşirken, geçen yılın şubat ayına kıyasla satışlarda yüzde 7 ve son 3 yılın ortalamasına bakıldığında yüzde 16 düşüş belirlendi.Bu yılın şubat ayında ikinci el online satışlar içinde binek araçların payı yüzde 80, hafif ticari araçların payı yüzde 20 olarak belirlendi. Geçen ay ikinci el online binek ve hafif ticari pazarında ilana çıkan araç adedi 309 bin 383 ile Şubat 2021'e göre yüzde 2 arttı. İlana çıkan araçların yüzde 37'si satıldı.ASLAN PAYI DİZELİNTürkiye ikinci el online binek ve hafif ticari pazarı motor tipine göre değerlendirildiğinde, şubatta en yüksek payı 69 bin 837 satış ve yüzde 60,9 payla dizel otomobiller aldı. Dizel otomobilleri, 41 bin 403 satış ve yüzde 36,1 payla benzinli, 1.734 satış ve yüzde 1,5 payla hibrit otomobiller takip etti. Oto gazlı otomobillerin payı 1.488 satışla yüzde 1,3 ve elektrikli otomobillerin payı da 236 satışla yüzde 0,2 olarak belirlendi.EN YÜKSEK PAY, 0-4 YAŞ ARALIĞINDAKİ ARAÇLARINŞubat ayında 37 bin 469 adetle en çok C segment araç satıldı. C segmentinden sonra en çok satış 20 bin 420 adetle B segmentinde gerçekleşti.İkinci el online binek ve hafif ticari araç pazarında satışlarda en yüksek paya yüzde 36,6 ile 0-4 yaş aralığındaki araçlar sahip oldu. Ardından yüzde 31,8 payla 11 ve 17 yaş üstü araçlar ve yüzde 31,6 ile de 5-10 yaş aralığındaki araçlar sıralandı.SATIŞLARDA KM TERCİHLERİŞubat raporunda kilometre (km) kırılımlarına göre satış bilgilerine de yer verildi.Buna göre, satışlardan en yüksek payı yüzde 67 ile 90 bin km'deki araçlar aldı. Ardından yüzde 15 payla 0-30 bin km bandındaki araçlar ve yüzde 9 payla da 30-60 bin km ile 60-90 bin km bandında yer alan otomobiller sıralandı.İSTANBUL SATIŞLARDA İLK SIRADAŞubat ayında iller bazında bakıldığında en fazla ikinci el otomotiv satışı yüzde 27 pay ve 30 bin 765 satışla İstanbul'da gerçekleşti.Bunları yüzde 8 pay, 9 bin 133 satışla Ankara ve 6 bin 397 satış, yüzde 6 payla İzmir izledi.FİYATLAR DEĞİŞMEDİİkinci el pazarında en çok satışı gerçekleşen ilk 32 markanın 258 modeline ait 2.543 varyantın 2010-2021 model yıllarındaki 137 bin 260 ilanının fiyat değişimleri incelenerek yapılan analize göre, şubatta ikinci el online binek ve hafif ticari araç pazarında bir önceki aya göre ortalamada bir değişiklik gözlenmedi.Segment bazlı bakıldığında en büyük farklılıklar A segmentinde yüzde 1,3, F segmentinde yüzde 1,5 fiyat artışı ve B-SUV segmentinde yüzde 1,1 fiyat düşüşü olarak görüldü.'OTOMOBİL FİYATLARI KISA SÜREDE DÜŞMEZ'DASİ Motorlu Araçlar Kurucu CEO’su Ali Çalıkıran, artan otomobil fiyatlarına ilişkin değerlendirmelerde bulundu. Fiyatların düşüşe geçmesi yönünde bir beklenti olduğunu ancak bunun kısa vadede gerçekleşmeyeceğini söyleyen Çalıkıran, “Pandemi sürecinden yara alan otomotiv sektörü zaten bir süredir çip kriziyle boğuşuyordu. Çip üreticilerinin talebin arttığı akıllı telefon ve elektronik ürünlere öncelik vermesiyle otomotivde başlayan çip tedariki sorunu 2 yıla yaklaştı. Normalleşme adımları ile tam bu sorunu aşacağımızı düşünürken bu kez de Rusya-Ukrayna savaşı hesapları altüst etti” ifadelerini kullandı.“YENİ TEDARİKÇİLER BULUNMAZSA EĞER ÜRETİM DURMA NOKTASINA GELEBİLİR”Savaşın nikel ve paladyum temini konusunda da sıkıntı oluşturduğuna dikkat çeken Ali Çalıkıran, şöyle konuştu: “Rusya, dünyanın en önemli hammadde tedarikçilerinden biri. Ülke, otomotiv sektöründe küresel hammadde ihtiyacının yüzde 40'ını karşılıyor. Nikel, elektrik motorlu otomobillerin bataryalarında kullanılıyor ve Rusya'nın dünyanın en büyük üçüncü nikel üreticisi olduğu ifade ediliyor. Bununla birlikte içten yanmalı motora sahip otomobillerde kullanılan paladyumun da Rusya’da oldukça bol miktarda bulunduğu belirtiliyor. Rusya Devlet Başkanı Vladimir Putin'in Batı'nın ambargosuna hammadde ihracatını durdurarak yanıt verebileceği tahmin ediliyor. Bu da şirketler yeni bir tedarikçi bulamazsa global otomobil üretiminin durma noktasına getirebilir.”'YENİ ARAÇ BULMAK ZORLAŞTIĞINDAN İKİNCİ EL ARAÇLARIN DEĞERİ KATLANDI'Arz talep dengesini olumsuz etkiyen ve uzun süreceği öngörülen bu kriz nedeniyle otomobil fiyatlarının kısa vadede düşmesini beklemediğini dile getiren Çalıkıran, “Üretim adetleri, talep edilenin altında kalıyor. Savaş olmasa çip krizine 2022 ve 2023’ün ilk aylarında biteceği gözüyle bakılıyordu. Ancak kötü bir senaryoyla karşılaşıldı. Şimdi hiç kimse olumlu bir öngörüde bulunamıyor” dedi.İkinci el otomobil piyasasına ilişkin de, ''Yeni araç bulmak zorlaştığından ikinci el araçların değeri katlandı. Şu an ikinci el fiyatları neredeyse sıfır seviyesinde. Ama çip krizi aşılır da pazarda hareketlenme başlarsa ikinci el fiyatlarında da düşüş gözlemlenebilir'' diye konuştu.