ALİ TONGÜLÜS

Tarih: 21.03.2022 12:39

FEHMARNBELT TÜNELİ – ÇANAKKALE KÖPRÜSÜ.. “NELERE VE KİMLERE RAĞMEN”

Facebook Twitter Linked-in

CHP ve diğer muhalifler hiç değişmiyor.. Çanakkale Köprüsü’ne “finansmanı” yani yapım şekli ve yapılan masrafları bahane ederek KARŞI propaganda yapıyor ve yaptırıyorlar.. Eskiden beri böyleler.. Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliği (TMMOB) 1968 yılında 1. Boğaz Köprüsü'nün yapılmaması için dava açmış, 'Boğaz Köprüsü, Türkiye ve İstanbul'un başına gelen en büyük felakettir' açıklaması yapmıştı.. Bu kadar “AKILLI”  ve aydın(!) kişilerdi.. Şimdi de aynı kafada gidiyorlar, değişen bir şey yok yani.. Daha öncesine de bakalım.. Başbakan Adnan Menderes Boğaz’a köprü yapmak isteyince, CHP’nin Milli Şef’i İsmet İnönü “yıkılır” diyerek karşı çıkmıştı.. Diğer taraftan dönemin CHP eski Genel Başkanı Bülent Ecevit'in mitinglerde dahi, 'hiç gereği yokken İstanbul'a asma köprü yapıyorlar.. Bu köprüden mutlu azınlık, zenginler geçecek' sözleri dönemin gazete manşetlerinde sıkça yer aldı.. CHP'li Bayındırlık Bakanı Ali Çetinkaya da, “Boğaz’ın güzelliğini bozar” ifadelerini kullandı.. CHP'li Maliye eski Bakanı Prof. Dr. Besim Üstünel ise, 'köprü akıl ve hesap işi değildir' iddiasında bulundu.. Öte yandan bazı kesimler ise 'Boğaz Köprüsü yerine Zap Suyu'na köprü yapalım' diyerek açık açık yatırımın önüne set oldu.. O gün yapılmaması için davalar açılan ve akla hayale gelmeyecek sözler söylenen köprüden bugün günde yaklaşık 150 bin araç geçerek, yapımının ne kadar doğru bir adım olduğu ispatlandı..  Ama, aradan geçen onlarca yıla rağmen CHP ZİHNİYETİ bir arpa boyu gelişme göstermedi.. Ve yandaş medyaya (yapımına engel olamadıkları) Çanakkale Köprüsü’nü itibarsızlaştırmak için, “YURTTAŞ: PAHALI” şeklinde ASPARAGAS (uydurma) bir başlık attırıyor.. Fatih Erbakan da CHP’nin izinden giderek rahmetli babasının kemiklerini sızlatıyor maalesef.. Bakın, Çanakkale Köprüsü’nü meydana getirenleri “CHP ağzıyla” nasıl aşağılamaya çalışıyor; “Mühendisliği Japonya’dan, müteahhitliği İtalya’dan, kredisi dışarıdan, ismi ecdattan yerli köprü ile ‘Yeniden Büyük Türkiye’ olunmaz” diyor.. Sanırım Türkiye’deki en CAHİL siyasi parti genel başkanı bu arkadaşımız olsa gerek.. 1- Büyük projelerin nasıl yapıldığını, niye konsorsiyumlar oluşturulduğunu bile bilmiyor.. 2- Köprü’nün “KREDİ” ile değil, “Yap-İşlet-Devret” ile yapıldığından da haberi bile yok.. Öte yandan.. Aslında muhaliflerin amaçları belli, “iktidar iyi şeyler yapmasın, milletin takdirini kazanmasın” istiyorlar.. Bu nedenle de, o “istemezük” tavırlarını sergiliyorlar.. Ama, örneğin Çanakkale Köprüsü’nün açıldığı günün ertesinde Antalya Büyükşehir Belediyesi resmi internet sitesinden Serik’te yaptıkları 15 metrelik bir köprüyü “AntalyaİçinÇalışıyoruz” diyerek paylaşıyor, “Çanakkale Köprüsü”ne lanet okuyan KİTLE de bu köprüyü avuçları patlayıncaya kadar alkışlıyor.. “Nasıl bir ruh hali” içinde olduklarını anlayın artık.. Lakin, ben olayı onların anlayışına bırakmak istemiyorum.. Sizlere, Avrupa’da yapılmakta olan “BÜYÜK BİR PROJE”nin macerasını ve buna iktidarların, muhalefetin, yargının, STK’ların nasıl baktığını anlatacağım.. Böylece, Türkiye’de yapılan ve yapılacak olan BÜYÜK PROJELER “nelere ve kimlere rağmen” gerçekleştiriliyor, çok iyi anlayacaksınız.. Özellikle modern, okumuş, aydın(!) insanlarımız iyi okusun.. 2016 yılında inşaatına başlanan ve 2021 yılında bitirilmesi planlanan, ancak bitim tarihi 2024’e uzatılan Danimarka ile Almanya arasında denizin altında inşa edilecek 18 kilometrelik “FEHMARNBELT TÜNELİ” var.. Tünel, İskandinavya'nın Avrupa ana karasına bağlantısını 1.5 saat kısaltacak.. Dünyanın en uzun deniz altı tüneli.. Yapım maliyeti yaklaşık 9 milyar Euro.. Evet, 1.5 saatlik bir kısaltma için 9 milyar Euro harcayacaklar.. Çanakkale Köprüsü  ise; bekleme süreleri dikkate alındığında 1.5 ile 5 saat arasında değişen yolculuğu 6 dakikaya düşürüyor.. Ve yapım maliyeti 3.1 milyar Euro.. Neyse, devam edelim.. Bu arada.. Almanya’nın yılda 200 milyar dolar, Danimarka’nın da yılda 30-40 milyar dolar dış ticaret fazlası veren zengin ülkelerden ikisi olduğunu unutmayın.. Ama.. Tüneli devlet yaparsa;  1- Bütçe çok çok aşılıyor..  2- Bürokratik nedenlerle zamanında yapılamama tehlikesi var.. 3- İhalelerde müteahhitlerin işe devam etmemesi gibi sorunlar ortaya çıkabilir.. 4- Sorumluluğu kimse üzerine almaz.. Gibi nedenlerle her iki devletin yetkilileri ve politikacıları, “bu işi ÖZEL SEKTÖR yapsın” dedi.. Şu anda bu tünel işini Danimarka, Alman, Fransız ve Hollandalı şirketlerden oluşan bir konsorsiyum, “yap-işlet-devret” ile yapıyor.. Nasıl yapıyor? Almanya ve Danimarka hükümetleri tarafından konsorsiyuma 20 milyar euro KREDİ GARANTİSİ veriliyor.. Bu parayı şirket istediği yerden alabilir, ödeyemezse garantör iki devlet paşa paşa ödeyecek.. Şimdi gelelim tünel için yaşanan maceraya.. Daha inşaat başlamadan AB fonlarından tam 800 milyon Euro hibe (karşılıksız) konsorsiyuma verildi.. Aslında, AB’de devletlerin ticari projelere direkt HİBE YARDIM yapması “rekabeti bozuyor” gerekçesiyle yasak.. Tünele karşı olan şirket, yani bugün o hatta gemi ile taşımacılık yapan şirket, “hukuksuzluk ve eşitsizlik var” diyerek mahkemeye gitti, isteği reddedildi.. Sonra, “ticari projelere direkt yardım yasak” diyerek AB Komisyonu karıştı olaya.. Onun da aldığı cevap, “Bu proje tüm AB’nin geleceği açısından önemli, üstelik tam olarak ticari proje sayılmaz, bu çok önemli bir altyapı projesidir, üstelik direkt bir para yardımı yok, sadece garanti var” oldu.. Dedi ve dosyayı kapattı.. Şimdi gelelim bu tünelin, “işletme süresi, geçiş ücreti, geri ödeme” gibi durumlarına.. Bu arada, ülkemizde yapılan ve yapılacak köprü-tünel gibi hizmetleri de gözünüzün önüne getirin.. FEHMARNBELT TÜNELİ’ni yapacak olan Konsorsiyum, araç geçişinden kazanacağı para ile aldığı krediyi ödeyecek.. 3 değişik gelir senaryosu var.. Geçişlere bakılacak.. Geçiş çok ise, şirketin işletme süresi kısa tutulacak.. Geçiş az ise, bu defa şirketin işletme süresi uzatılacak.. Yani, “tam garanti” var ve şirketlerin zarar etmemesi için her türlü uygulama devreye sokulacak.. Ayrıca, karşılıksız yardımları var, vergi indirimi ve teşvikleri var.. Dikkat ettiniz mi? Yapılacak olan HİZMET kamu açısından bir FAYDA sağlıyorsa, mahkemeler ve AB icra kurumları YASALARINI bile farklı yorumlayarak, yatırımın önünü açıyor.. Üstelik, iki ülkenin muhalefetinde en küçük bir eleştiri veya İSTEMEZÜK tavrı görülmüyor.. Batıda böyle.. Akıllı insanlar, kamu ve ülke menfaatine olan her şeye yol veriyor, gereken kolaylığı sağlıyor.. Bizde ise.. Tıpkı FEHMARNBELT TÜNELİ gibi; 1- Kamu ve ülke açısından son derece faydalı olan.. 2- Ve “yap-işlet-devret” ile yapılan.. 1915 Çanakkale Köprüsü’nü ellerinden gelse yakıp yıkacaklar.. Hayran oldukları Batı’dan böylesine EŞ bir örnek varken.. Çanakkale Köprüsü’nü itibarsızlaştırmaya çalışanlar, Türkiye adına yapılan diğer bütün hizmetlere şerefsizce, haince, alçakça karşı çıkanlar, saldıranlar biraz utanır mı acaba?  
Orjinal Köşe Yazısına Git
— KÖŞE YAZISI SONU —